Brak płynności finansowej przedsiębiorstw, konieczność zamknięcia nierentownych projektów czy poszukiwania sposobów na odzyskanie zainwestowanych środków mogą w praktyce oznaczać likwidację części mienia w tym sprzętu komputerowego firmy. Zwykle likwidacja używanych lub poleasingowych komputerów wydają się problemem dla firmy – jednak może może przynieść zyski. 

 

Likwidacja komputerów – krok pierwszy:

Kilka lat eksploatowane laptopy czy komputery mimo braku najnowszych podzespołów i technologicznych ulepszeń nadal w wielu przypadkach są w pełni wydajne. Używane w przestrzeni biurowej, często bez stałego przenoszenia z miejsca na miejsce i tym samym narażania na uszkodzenia – mogą trafić do ponownej sprzedaży. Obecnie na rynku istnieje spore zainteresowanie biznesowym sprzętem komputerowym pochodzącym z okresowej wymiany komputerów i laptopów dużych firm.

Zanim jednak na konto firmy trafią środki z sprzedaży likwidowanego sprzętu komputerowego konieczne jest weryfikacja faktycznego stanu i określenie, który nadaje się do dalszej eksploatacji, a który powinien trafić do recyklingu. Te zadania najlepiej powierzyć firmie zewnętrznej specjalizującej się w skupie używanych komputerów. Przed ponowną sprzedażą konieczne jest wykonanie kilku działań.

 

Inwentaryzacja używanych komputerów – krok drugi:

Pierwsze to ustalenie listy likwidowanych urządzeń. Zebranie podstawowych informacji o ich rodzaju, liczbie, podstawowych parametrach (procesor, RAM, matryca) i ogólnym stanie. Do sprzedaży mogą trafić kompletne, w pełni sprawne komputery , laptopy, smartphone, drukarki, TV, skanery czy serwery. Mogą to być również akcesoria komputerowe, okablowanie, podzespoły i urządzenia posiadające uszkodzenia, które mogą stanowić “zaplecze” części zamiennych dla serwisów IT. 

 
Audyt i wycena używanych komputerów – krok trzeci:

Kolejny krok to audyt stanu technicznego i wycena. Firmy specjalizujące się w skupie większych partii sprzętu od przedsiębiorstw zapewniają tego rodzaju działania w ramach oferty. Zwykle sprowadzają się one do oceny stanu technicznego oraz wizualnego urządzenia. Oba te elementy mają kluczowe znaczenie dla określenia aktualnej wartości rynkowej. Generowane na tym etapie dokumenty: raport techniczny oraz wycena stanowią kluczowy element formalny do przeprowadzenia m.in. procedury likwidacji środka trwałego w firmie. Wiele przedsiębiorstw wymaga tego rodzaju dokumentów, zwłaszcza do realizacji działań na poziomie finansowo – prawnym. 

 
Usuwanie danych z dysków  – krok czwarty:

Często pomijanym w tej liście działań, związanych z sprzedażą sprzętu komputerowego po jego likwidacji firmy, jest usuwanie danych wrażliwych z dysków. To niezwykle istotne. Jeżeli urządzenia trafią do nowych użytkowników, nie upoważnionych do dostępu do danych firmy – konieczne jest ich profesjonalne usunięcie. Firmy zewnętrzne obsługujące proces likwidacji i zakupu sprzętu wykonują zwykle w takich przypadkach programowe nadpisywanie danych potwierdzone specjalistycznym raportem.

Metoda jest w 100 % skuteczna i pozwala uniknąć wycieku informacji firmy. Outsourcing tych zadań pozwala również na sporą oszczędność czasu i pieniędzy dla firmy ! Usunięcie danych z jednego dysku to koszt kilkadziesiąt zł. Obejmuje on często kilkugodzinne usuwanie danych z jednego dysku, wymaga specjalistycznej wiedzy i wykorzystania kosztownego oprogramowania. Zlecenie zadania zewnętrznej firmie pozwala realnie zaoszczędzić czas i pieniądze na działania konieczne, które zaangażowały by zespół i środki firmy.

 

Sprzedaż komputerów po likwidacji – krok piąty:

Finalnym elementem procesu likwidacji używanych komputerów i laptopów firmy jest ich sprzedaż. W tym również pomoże firma zewnętrzna, posiadająca doświadczenie i ponownym wdrażaniu tego rodzaju produktów oraz własne kanały dystrybucji. A zlecającemu pozostaje tylko sprawdzenie czy środki czy sprzedaży wpłynęły na konto ????